Maori gebied

7 december 2017 - Taupo, Nieuw-Zeeland

In rotorua stond de volgende activiteit op de planning, namelijk zorbing. In een grote bal kruipen, beetje water erbij en dan van een parcours naar beneden rollen, waarbij je alle kanten op vliegt. De volgende dag was het sledging. Vergelijkbaar met rafyen maar dan alleen op een bord liggen met je voeten in het water en zo de rivier bedwingen. Bij een rapid moest je je gezicht beschermen, zodat je geen rots in je gezicht kreeg. Het was veel zwaarder dan raften, maar ontzettend leuk om te doen.

In het hostel leerde ik 2 nederlandse meiden kennen. Een daarvan was heel tof, Femke. We hebben dan ook veel samen gechilled. Maar ik zou iets later naar de oostkust gaan en zij bleef in rotorua. In de nieuwe bus kwam ik al snel 2 aardige duitsers tegen, Flo en David. De oostkust was vooral heel veel chillen, mooie stranden zien, mooie uitzichtpunten en een hele mooie zonsopgang. Uiteindelijk heb ik daar heel veel toffe mensen ontmoet. Terug in Rotorua ging ik weer chillen met het Femke. Daar besloot zij mee te gaan naar Taupo.

Ik had eerst nog een stop bij een maori familie. Ik zag David, Flo, Ellen en Jip weer. Het was een prachtige stop, waar ik de haka heb geleerd, een stokkenspel speelde, een armband heb geweven en een heerlijke maaltijd heb gegeten. De maaltijd ging de de grond in waarbij het een soort van gerookt werd. Dan kreeg je een soort brood/oliebol waarin je de aardappels, groenten en het vlees in stopte met je handen en dan kon je het met je handen opeten. Het was echt heel goed. Uiteindelijk was er teveel gemaakt, maar we namen het eten de volgende dag mee naar schoolkinderen. Ook dit was weer een ontzettend gave dag. In het dorp is veel werkeloosheid, waardoor het eten goed gebruikt kan worden.

De kinderen zelf waren ontzettend lief. Ze deden eerst een haka. Daarna moesten we ons voorstellen en zij deden dat ook. Ze zongen, stelden ons vragen en uiteindelijk werden we in kleine groepjes verdeeld. Ik kwam in gesprek met 2 jongens en al snel speelden we basketbal. Ondertussen kwamen allerlei kinderen om hamdtekeningen vragen. Het voelde bijna alsof we beroemd waren. Toen we moesten gaan kreeg ik nog een knuffel van een meisje en de jongens vonden het jammer dat ik weg moest. Het was echt heel bijzonder. Maori zijn hele open personen, heel gastvrij.

Met Flo, David en Femke ging ik in Taupo naar een hostel. Ellen zat in een ander hostel, maar kwam vaak bij ons chillen. Met stray hadden we een stop bij een hele mooie waterval. Later die middag liepen we met z'n 5en naar een hotspring. Deze was ontzettend warm, maar het was heel gezellig en lekker. De avond sloten we af met kaartspelletjes. In de ochtend zouden Femke en ik naar de waterval lopen. Het was ontzettend vroeg, maar het was een leuke wandeling. Ook al was het de 2de keer voor mij bij de waterval, het bleef prachtig.