Bussen, rusten en Palenque

1 februari 2017 - Palenque, Mexico

En daar zijn we dan in Merida. Een redelijk grote stad en dat bleek al meteen toen ik bij het busstation aan kwam. Heel veel mensen liepen door elkaar heen en ik moest daar doorheen zien te geraken met mijn tas op m'n rug en mijn dag rugzak voor op mijn buik. Omdat ik niet de snelle dure bus, maar de goedkope slome bus had genomen, mocht ik ook nog wat verder lopen. Maar ik had wel allerlei leuke dorpjes onderweg gezien en met een man kunnen praten die me allerlei tips gaf over Merida, omdat hij daar zelf een tijd had gewoond. Uiteindelijk mijn hostel gevonden en daar zag ik al direct wat mensen van het vorige hostel en zo kon ik direct met iemand samen even een lunch/avondmaal eten. De rest van mijn tijd in Merida heb ik lekker gerust. Een beetje de stad verkent, veel gelezen en veel gepraat met allerlei mensen die ik tegen kwam. Al die nieuwe indrukken en leuke activiteiten kosten stiekem toch ook wel wat energie, dus 2 nachtjes in Merida bijkomen.

Dit was ook erg prettig, omdat ik wist dat er een lange busrit aan kwam. Om 10 uur 's avonds zou ik vertrekken naar Palenque met de nachtbus, zodat ik om 7 uur in Palenque zou zijn. Daar liep ik weer met mijn tassen maar per ongeluk de verkeerde kant op. Het gevolg was dat ik in plaats van 15 min, 1 uur en 15 min heb gelopen. Maar ik heb wel wat meer van Palenque gezien. Onderweg kreeg ik een flyer in mijn handen geduwd met allerlei tours. Ik kon naar ruines van Palenque, Misol Ha en Aqua Azul. Precies wat ik zocht. Snel gooide ik mijn spullen af bij mijn hostel voor die nacht en regelde ik de tour. Het was namelijk wel even lekker om zelf helemaal niets te hoeven regelen en gewoon in het busje te kunnen zitten. De ruines waren totaal anders dan de vorige die ik had gezien, aangezien deze in de jungle stonden en je kon ze beklimmen. Maar vooral de natuur eromheen was ontzettend tof. Je kon op een bepaald punt zelfs de brulapen horen.

Na de ruines zouden we naar 2 watervallen gaan. De eerste was Misol Ha, een hoge waterval waar je achterdoor kon lopen. Het was een schitterend gezicht. Het pad achter de waterval stond voor een deel blank, waardoor je zelf een soort pad over de rotsen moest maken. Daarna gingen we verder naar Aqua Azul en ook hier was het prachtig. Het was een hele brede waterval met meerdere plekken waar het water naar beneden viel. Er waren ook meerdere plaatsen vanwaar je kon kijken. Deze tour was zeer geslaagd. In mijn hostel vond ik dat ik een douche had verdiend en er stond dat de douche warm zou zijn. Nu vraag ik mij af wat ze onder warm verstaan, maar dit was toch gewoon echt koud water. Dus een hele snelle douche, mijn busticket voor de volgende dag regelen en nog wat gaan eten, zodat ik vroeg in mijn bedje kon liggen. De volgende dag zou ik namelijk naar San Cristobal de las casas gaan en deze rit zou iets minder dan 9 uur duren.

Wat ik hier allemaal heb meegemaakt tot nu toe en wat ik de komende 5 dagen ga doen komt in mijn volgende blog!

Groetjes

1. Mama en papa:
    4 februari 2017
    Mooie belevenissen weer. Kijk nu al weer uit naar je volgende verhaal.
  2. Francé:
    5 februari 2017
    goeie dag Mike,je hebt weer veel meegemaakt:doorgereisd en gezien,wat een ervaring!
    tot gauw
  3. Opa en oma:
    6 februari 2017
    Fijn dat het allemaal goed gaat!
    Ga zo door!

Groetjes opa, oma en jeroen