We gaan weer een paar vulkanen op!

23 april 2017 - León, Nicaragua

Na de rust van Salines Grandes was het tijd om weer terug te gaan met de bus naar Leon. In Leon was het inchecken om daarna naar Quetzaltrekkers te gaan om een hike te boeken. Daarna ging ik met Olivia naar de kathedraal, aangezien je op het dak kunt. Boven moest je je schoenen uitdoen en waarna je het dak kon betreden. Het was ontzettend mooi. 's Avonds nog wat streetfood en dan op tijd naar bed. De volgende dag moest ik namelijk alweer om 7 uur bij Quetzaltrekkers zijn.

We begonnen daar met een ontbijt en leerden ondertussen elkaar kennen. We zouden met 7 personen zijn en 2 guides. Daarna gingen we de truck in naar Cerro Negro waar volcanoboarding zou gaan plaatsvinden. Bij dit onderdeel waren er nog wat extra deelnemers. Met onze board liepen we de vulkaan op om daarna naar beneden te glijden. Je kon redelijk je snelheid bepalen door rechtop te gaan zitten of juist helemaal naar achter te hangen en met je voeten kon je meer of minder remmen. Uiteindelijk ging ik met een behoorlijke vaart naar beneden en de stenen van de vulkaan kwamen overal te zitten, de echte hike was nog niet begonnen of we waren al smerig en zwart. Het was een super start.

Na een korte break begon het hiken. Dit betekende dat we moesten gaan wandelen met onze bagage en dat woog in het begin nogal wat, aangezien we alleen al per persoon 8 liter water in onze backpack hadden zitten. Daarnaast moest het eten mee, extra kleding, tenten, slaapmat, slaapzak en dergelijke. Het eerste gedeelte was meteen het moeilijkste deel, aangezien het behoorlijk steil omhoog ging. Zo kwam er al vrij snel een verdeling tussen de wat snellere lopers en de lopers die wat meer moeite hadden. Toen we dit steile gedeelte eenmaal gehad hadden, werd het pad een stuk gemakkelijker. Het moeilijkste van de hike was de hitte. Binnen no time ben je helemaal doorweekt van het zweet. Gelukkig was er nog redelijk wat bewolking, waardoor het iets minder heet was, maar zweten hebben we flink gedaan.

Onze tenten hadden we op vulkaan El Hoyo geplaatst. Het mooie van deze vulkaan is een mooie ronde krater aan de zijkant. Dat was ons uitzicht aan de ene kant, aan de andere kant was er een andere vulkaan te zien. Nadat alles klaar was gingen we naar de top van de vulkaan om daar van de zonsondergang te genieten met nootjes. Ondertussen was een van de guides ons eten aan het bereiden op het vuur. Toen we terug bij het kamp waren konden we dan ook meteen bij het kampvuur gaan eten en daarna daar nog te kletsen met z'n alle.

Ik besloot om buiten te gaan slapen, terwijl alle andere in de tenten kropen. Het was heerlijk om in de buitenlucht te liggen en te kijken naar alle sterren. Halverwege de nacht kwam er iemand anders mee buiten liggen. Tijdens de hike hadden we ook de hond Luna meegenomen, de hond die ook mee was tijdens de Telica hike. Zij besloot mij midden in de nacht wakker te likken. Op het moment dat ik rechtop ging zitten om te kijken wat er gebeurde, besloot ze ook nog even om op mijn slaapmatje te gaan liggen. En bedankt Luna! Gelukkig liet ze me de rest van de nacht met rust.
De volgende dag begon om 5 uur 's ochtends met het opruimen van ons kamp. Na het ontbijt gingen we weer lopen. Het eerste gedeelte was alleen maar dalen dus we hadden al heel snel een behoorlijk stuk afgelegd. We liepen naar een mooi meer toe. Hier konden we zwemmen en lunchen. Daarna was er nog een stuk van 10 min behoorlijk steil omhoog. Na dit stuk mochten we onze backpacks even laten staan en gingen we met z'n alle puin oprapen, aangezien het earthday was. Je mocht zelf kiezen of je hieraan mee deed, maar iedereen deed dit. Voordat we begonnen lag er overal rommel en uiteindelijk hadden we ongeveer 10 vuilniszakken vol met rommel. Dit wordt nu op een goede manier verwerkt.

Na onze opruimactie gingen we naar de truck om terug te gaan naar Quetzaltrekkers. Hier was het afscheid nemen van elkaar en met 5 personen besloten we 's avonds samen te gaan eten en daarna bij iemand in haar hostel te gaan zitten. Dit was een ontzettende gezellige avond. Een goede afsluiter voor Leon, want de reis gaat weer verder. De volgende stop is Granada, waar ik hopelijk net zo'n toffe tijd ga hebben. Ik ben er klaar voor!