Kleurrijk!

27 mei 2019 - Salento, Colombia

In Medellin besloten we een gratis graffiti tour te doen in commune 13. Deze buurt was vroeger ontzettend gevaarlijk aangezien er veel gangs en dergelijke de baas waren. In een aantal jaar heeft de buurt echter een ontzettende grote ommekeer gemaakt en is de wijk steeds veiliger.

Voor we aan deze tour begonnen gingen we met de metro en een kabelbaan over een arme wijk om een mooi uitzicht over medellin te krijgen. Maar daarna was het dus de tour. Een vrouw die opgegroeid was in commune 13 (en er nog steeds woonde) deed de tour. Ze vertelde hoe ze zich vroeger schaamde voor de wijk en er nu vol trots over kon vertellen. Hoe het voor haar was om diverse invallen van de politie te moeten ondergaan, waarbij er op allerlei mensen werd geschoten, zonder te weten wie fout en goed was. Hoe mensen wraak namen op andere en hoe sommige voor het ene pad kozen en andere voor het andere pad.

Maar ook sprak ze over alle goede ontwikkelingen, hoe een roltrap de verbinding beter maakte en daardoor meer veiligheid bracht. Dat er door allerlei initiatieven kansen kwamen voor jongeren. Ook is de hele wijk in prachtige kleuren gehuld door graffiti. Een groep jongeren trap op met een dans. De vrouw die de tour gaf had nooit kunnen bedenken dat er nu zelfs toerisme in de buurt zou komen. Het was ontzettend interessant en we kregen op het laatst nog een danslesje en een lekkere empanada.

Vanuit Medellin gingen we voor een nachtje naar Guatape. Guatape is een mooi kleurrijk dorpje en de belangrijkste toeristentrekpleister is een gigantische steen de je kunt beklimmen, waardoor er een mooi uitzicht ontstaat over de meren. Om deze steen te beklimmen met je ruim 700 traptredes omhoog. Het uitzicht was echt prachtig. Verder waren we lekker wezen uiteten bij een mexicaan. Dit was zo lekker dat we naast lunch ook het diner daar hebben genomen. In ons hostel waren in de avond veel mensen waar we gezellig mee hebben gekletst en we hadden gekeken naar het onweer wat prachtig over de regio heen ging. Weer een prachtige plek.

Voor een nachtje gingen we terug naar Medellin om met wat mensen lekker te gaan avondeten. Maar we bleven dus niet meer lang in Medellin, de volgende dag namen we de bus naar Salento. Zoals meestal zeggen ze dat de reis een aantal uur duurt, maar daar moet je zelf dan maar nog wat uurtjes bij optellen. Zo ook deze rit. 7 uur werd zo'n 9 uur. Maar we kwamen er en dat is het belangrijkste.

In ons hostel leerde we een franse jongen kennen. Fem en ik zouden eerst naar de cocora vallei gaan, maar aangezien het regende en we beide moe waren besloten we het uit te stellen voor een dagje. Femke ging met de franse jongen en een meisje uit Israel naar een koffieplantage, terwijl ik vrijwel niets deed voor een dagje, enkel wat uitrusten en door het dorpje lopen. In de avond besloten we wel naar de Tejo bar te gaan met het israelische meisje. In plaats van Tejo spelen, waren we meer aan het dansen, waarbij ik veel tips kreeg van de lokale barjongens. Ze konden het me heel rustig uitleggen. Een van hen spraks zelfs best wat nederlands, aangezien hij een tijdje in Amsterdam had gewoond. Na de tejo bar gingen Fem en ik naar een barretje waar iedereen aan het dansen was. Dat was gezellig, maar we hadden het niet al te laat gemaakt. Vanochtend zijn we naar de Cocora vallei geweest. We begonnen met de rit in een Willie. Dit is een soort jeep waar ze 10 mensen inproppen. Ik stond met 2 gozers aan de achterkant van de willie. We raakten direct aan de praat en besloten met bijna de hele Willie samen te gaan lopen. De tocht was ongeveer 5 uur, waarvan de helft door modderpaden. We hadden wel veel geluk met het weer, aangezien het droog was en de zon zelfs een paar keer mooi doorkwam. De vallei zelf was prachtig met enorme palmbomen. Het was echt geslaagd.

Terug in het hostel was Serinne (Israel) ook wakker en samen met haar ging ik voor een ijsje. Zij gaat waarschijnlijk morgen met ons naar Cali. Ook is er een kans dat we vanavond nog wat Tejo gaan spelen met de mensen van de hike en Serinne. We zullen het niet te laat maken als we morgen optijd in de bus willen zitten.

1. Gladys:
    2 juli 2019
    Leuk om te lezen! Ik ga over 3 weken zo benieuwd. Wil ook een blog gaan bijhouden
  2. Mike Raijmakers:
    2 juli 2019
    Heel veel plezier alvast!