Banos

18 juni 2019 - Baños de Agua Santa, Ecuador

In Baños leerden we al snel veel mensen kennen. Met de Nederlandse Maarten gingen we naar de thermaalbaden op de eerste volledige dag. Het was een ontzettend warm bad en meerdere lauwe baden, maar vooral veel oudere locals. Hier konden we lekker ontspannen. In de avond zaten we vooral gezellig te kletsen met Dan en samen besloten we om te gaan raften, aangezien canyoning niet ging. Ook Maya ging met ons mee.

We kwamen aan met nog 3 andere, een gids en een safety kayaker. We kregen wat instructies, maar al snel bleek dat de gids het wel goed vond als wij een beetje klote. Dus in het water was het vooral grappig. De safety kayaker was vooral aan het stunten en ondertussen foto's van ons aan het maken. Een keer knalden wij met de raft zelf vol tegen hem aan. Ondertussen was onze gids aan het proberen om zoveel mogelijk mensen in het water te laten vallen en mochten we er zelf inspringen, zodat iemand anders ons moest redden. Op het moment dat ik Maya moest 'redden' probeerde een gozer me in het water te duwen. Dit lukte hem net niet. Iets later moest Fem het water in en natuurlijk moest ik haar redden. Ik probeer haar omhoog te trekken, maar voor ik iets kan doen gooit de gids me over Fem in het water. Fem moest ondertussen wachten tot ik weer in de boot was, want ik moest haar redden. Zodoende was een relatief makkelijke rivier toch nog ontzettend leuk.

Na het raften besloten we met ons 4tjes dat we wel iets lekkers hadden verdient, dus gingen we lekker naar een toetjesrestaurant. Ik had tiramisu en andere gingen voor chocoladecake en allerlei lekkere drankjes.

De volgende dag gingen we wel canyoningen. Met Maya en een Israëlische jongen die we de vorige avond hadden leren kennen. Ik had al vaker canyoning gedaan, dus volle moet vertrokken we. De eerste 'sprong' achteruit in een halve meter hoge waterval ging goed. Ook de sprong van 3 meter ging goed. Daarna kwam een sprong van ongeveer 8 meter. Deze sloegen Fem en ik over. In plaats van de sprong zouden wij via een lijntje naar beneden gaan. Ik verwachten dat we deze zouden abseilen, maar er was geen bescherming, alleen een ontzettend glad steil stuk en een touwtje waar we ons aan konden vasthouden. Fem ging keurig naar beneden, maar ik raakte volledig in paniek. Gelukkig hielpen de gidsen mij naar een veilig stuk, maar vanaf dat moment was alles voortaan eng voor me. Ik kon niet eens meer zelfstandig abseilen. Gelukkig hielpen de gidsen mij en deden zij het moeilijke stuk voor me. Na de laatste grote waterval kon ik pas een beetje tot rust komen en liet ik me nog onder een waterval gooien. Ook sprong ik nog van een waterval af, maar ik was toch wel opgelucht dat ik uit de kloof was. De volgende keer zal het vast weer normaal gaan en ik kon er ook vrij snel de humor wel van inzien. Gelukkig bestond de groep uit allemaal bekenden en hadden ze veel geduld met me.

Na deze adrenalinerush voor mij gingen we bierpong spelen in het hostel. Samen met Dan moest ik de eerste wedstrijd tegen Fem en Maya. Uiteraard wisten wij deze wedstrijd te winnen en daarna wonnen we de halve finale ook redelijk makkelijk. De finale was spannend. We hadden allebei nog een cup staan, maar wij gooiden de bal in de laatste cup en zo waren wij de bierpongmasters van het hostel. Alhoewel ik wel eerlijk moet toegeven dat Dan het meeste werk heeft geleverd.

Na deze dagen was het weer tijd om rustig aan te doen. Lunch werd pizza en we gingen weer naar het toetjesrestaurant samen met Dan en Maya. Zij hadden dezelfde droge humor als ons en zodoende was het super gezellig, maar we moesten we doei zeggen tegen Maya. Zij ging verder, maar Dan bleef nog. Met z'n drietjes gingen we naar de tree house. Hier waren gigantische schommels en dergelijke bovenop een berg. Jammer dat we alleen wolken als uitzicht hadden, maar toch was het ontzettend leuk. In de avond gingen we met een hoop mensen rond de tafel (tafeltennis) spelen. Zodoende was het weer een leuke avond, waarbij Fem met wat andere een enge film ging kijken.

Vandaag zijn we met wat fietsen downhill gaan rijden naar verschillende watervallen. Dit was weer met ons maatje Dan. We zagen super mooie watervallen. Wel bleek ik weer de schijterd van de groep, want Dan en Fem vlogen naar beneden en ik deed alles ontzettend rustig aan. Aan het einde van de tocht was ik wel al wat beter gaan rijden. We zullen maar gewoon zeggen dat ik ze de tijd gaf om van het uitzicht te genieten. Op de terugweg kwamen we in een soort foute partybus met ontzettende luide muziek en lichtjes als we door de tunnel gingen. Onze diensten stonden achterin. Het was zo fout dat het eigenlijk weer ontzettend grappig was.

Vanavond moeten we ook afscheid nemen van Dan, want wij gaan de nachtbus in naar het strand. Baños was geweldig en we hebben super veel ontzettend leuke mensen leren kennen. Hopelijk wordt het strand net zo gezellig!

1. Mama en papa:
    18 juni 2019
    Prachtig verhaal weer Mike. Tot gauw.
  2. Marga:
    19 juni 2019
    nog krap een week..wat zijn die weken snel gegaan