Yo hablo un poquito español!

1 maart 2017 - Antigua, Guatemala

Vanuit Panajachel zou er een rechtstreekse verbinding zijn met Antigua. Ik was ruim op tijd bij de bushalte en na een tijdje kwam de bus opdagen. Dit was een opluchting aangezien de weg naar Antigua de voorgaande twee dagen geblokkeerd werd door locals die het ergens niet mee eens waren. De assistent van de chauffeur gooide mijn tas op het dak van de bus en ik ging de bus in. Naast een oude man was nog een plaatsje vrij, dus dat zou mijn plek worden voor de komende 3 en een half uur. Iets verderop stapten alle andere mensen uit. De bus wachtte ondertussen op mensen die ook naar/richting Antigua moesten. De bus vertrok een uur later.
In de bus was een chauffeur en een assistent. De chauffeur moest drie dingen doen.
1: Sturen
2: Het gaspedaal vol induwen
3: De rem vol induwen

Dit betekende in de praktijk dat de bus volle gas op een bocht afging. Net voor de bocht bedacht de chauffeur dat we te hard gingen, waardoor hij vol de rem in moest drukken. Om halverwege de bocht weer vol het gaspedaal te gebruiken. Onze chickenbus (een oude schoolbus uit de VS, die iets breder is gemaakt en in allerlei kleuren is gespoten) reed harder dan alle andere auto's op de weg en regelmatig had ik het gevoel dat de bus in de bocht om zou klappen. Ondertussen werd de bus ook steeds voller. Met drie personen zaten we op een bankje voor twee personen. Gelukkig zat ik bij het raam. Het hele gangpad stond vol met mensen. Als je eruit wilde moest je letterlijk over de mensen heen gaan om bij de deur te komen. Deze staat overigens de hele weg open.

Dan heb je nog de assistent van de chauffeur. Hij heeft alle andere taken.

- Het geld vragen voor de rit (wat een hele klimpartij is als de bus vol zit)
- De claxon bedienen als we weer iemand inhaalde.
- Uit de deur hangen als we een auto inhaalde om deze instructies te geven hoe te reageren.
- Uit de deur hangen de eindbestemming van de bus te roepen naar de mensen op straat.
- De tassen en grote spullen van mensen in de bus op het dak gooien.

Uiteindelijk kwamen we aan in Antigua. Ik ging opzoek naar mijn hostel, maar ik kwam al snel Juan tegen. Juan werkte voor een spanish school. Hij liep met me mee naar mijn hostel en vertelde ondertussen vanalles over Antigua. Ik besloot om mijn spullen af te zetten in mijn hostel en daarna met hem naar de school te gaan. Daar aangekomen kreeg ik uitleg over de lessen. Ik wilde graag spaans leren, dus ik zou lessen bij Juan boeken. Ik koos voor 20 uur en 5 nachten homestay, maar eerst had ik nog 2 nachten in mijn hostel. De volgende dag zouden mijn lessen wel alvast beginnen.

Hier ging het alleen een beetje mis. Ik ging de volgende dag optijd weg van mijn hostel, zodat ik optijd bij mijn leraar zou zijn, maar ik wist niet meer waar ik naartoe moest. Nadat ik ongeveer 4 uur door Antigua had gedwaald en alle kanten op werd gestuurd behalve de goede kant, besloot ik om Juan maar te gaan zoeken bij het busstation. Dit bleek een goed idee en hij gaf me het juiste adres. De lessen voor die dag gingen niet door, maar dit zou later allemaal makkelijk op te lossen zijn. De rest van de dag deed ik niet meer zoveel. 's Avonds zaten we met een groep in het hostel en besloten om naar een glowparty te gaan. We kregen allerlei kleuren verf op ons gezicht en lichtgevende armbanden en een lichtgevende bril.

De dag daarna moest ik al om half 8 bij mijn homestay zijn voor ontbijt. Deze keer vond ik het makkelijk en om 9 uur had ik mijn eerste les. De komende 5 dagen had ik elke dag lessen van 4 uur. Mijn spaans verbetert elke dag en ik heb een hele toffe leraar. Hij leert me naast spaans ook ontzettend veel over Guatemala, wat ontzettend interessant is. Alle informatie over Guatemala krijg ik natuurlijk in het spaans en ik vertel hem in het spaans over Nederland. De homestay is ontzettend gezellig. We zijn met meerdere jongens en we krijgen drie maaltijden per dag. Onderling proberen we zo veel mogelijk spaans te praten.

Tijdens een les vertelde mijn leraar me dat er op zondag een voetbalwedstrijd in Antigua zou zijn. Ik besloot daarheen te gaan en voor 25Q (ongeveer 3,50 euro) had ik een kaartje. Naast mij zaten mensen met trommels en trompetten. Verder waren er veel toeters enzovoort. De sfeer was prachtig ondanks dat Antigua verloor met 1-2. Op de tribunes werd redelijk veel gescholden, waardoor ik meteen wat nieuwe spaanse woorden leerde kennen. Maar toen een persoon een blikje op het veld gooide, werd deze meteen door alle andere gecorrigeerd. Op het veld was een klein opstootje en het viel me op dat de scheids heel erg veel door liet gaan. Overtredingen waar je in Nederland makkelijk rood voor kreeg waren hier net een vrije trap of zelfs dat niet. Het was een hele ervaring en op de weg terug naar mijn homestay, kwam ik mijn leraar met zijn zoontje nog even tegen.

Ik heb mijn spaanse les vandaag afgesloten en morgen ga ik weer naar een hostel. Het plan is om de vulkaan Acatenango te beklimmen in twee dagen. Vanuit deze vulkaan heb je uitzicht op de actieve vulkaan Fuego, dus hopelijk ga ik wat erupties zien gedurende de nacht. Na de vulkaan ga ik verder naar Lanquin.

1. Mama en papa:
    1 maart 2017
    de nuevo una buena historia, Mike
    Saludos y un abrazo grande
  2. Francé:
    2 maart 2017
    Wat een verhaal weer Mike.En wat die busrit betreft...ik zou zeuve kleuren stront gescheten hebben; die snelheid vd bus, de conditie vd bus, die enge bochten etc.Maar ook weer leuke contacten met iedereen, je bent daar zo vrij in..knap Mike, maar dat is wel een vereiste als je zo'n reis maakt.En de Spaanse taal dat gaat volgens mij ook best goed?!Succes en geniet.
  3. Peter en Ine:
    2 maart 2017
    Hola Mike, esperamos nuevas aventuras de usted. Saludos y hasta la proxima
  4. Carel:
    2 maart 2017
    het blijft maar mooi wat een mooie tijd heb je we blijven je volgen tot de volgend keer