verschillende stadjes/dorpen en surfen!

31 maart 2017 - El Tunco, El Salvador

Vanaf Los Naranjos kon ik via 3 bussen naar Gracias. Een jongen hielp me om in de goede bus te geraken om 10 voor half 7 's ochtends. Deze bus zou me naar Siguatepeque brengen. In de bus hielpen verschillende mensen me om op de juiste plek uit te stappen. Daar vroegen meteen verschillende locals waar ik naar toe moest. Ze riepen de assistent van de bus en hij nam mijn tas over en bracht me naar zijn bus. Het is prachtig om te zien hoe ze je helpen. Want ook in de volgende 2 bussen ging het er zo aan toe, waardoor ik goed in Gracias terecht kwam. De weg er naar toe was ook nog eens een prachtige weg.

Gracias is een soort koloniaal dorp/stadje met onder andere een fort. Net voor etenstijd viel de stroom uit, wat hier overigens regelmatig gebeurd, dus moest ik in het donker opzoek naar een restaurantje. Hier was het ontzettend druk, maar ik had er heerlijk gegeten. De volgende dag ging ik de grens . Ik werd weer door een local in de bus gezet. Ze vertelden me waar ik eruit moest. Weer andere zetten me op de volgende bus. Daar regelt iemand meteen een taxi voor me om naar de grens te gaan. Op de grens nog even geluncht met mijn lempira's, voordat ik mijn eerste solo grenspassage zou gaan doen. Uit Honduras ging ontzettend makkelijk. Ze zetten een stempel in mijn paspoort en ik kon verder lopen. Even in niemandsland en dan bij de douane van El Salvador. Deze vrouw vroeg me allerlei dingen, hoe lang ik in El Salvador wilde blijven, wat ik ging doen. Gelukkig kon ik alles verstaan en in het spaans antwoorden. Daarna gaf ze mij mijn paspoort terug, een stempel was blijkbaar niet nodig. Dit heb ik ook van andere gehoord, dat ze geen stempel nodig hadden. Daarna was het lempira's wisselen tegen US dollars. Het busstation zoeken en erachter komen dat je precies op tijd bent om nog met de bus mee te gaan, want deze wilde net vertrekken. Ook hier hielpen mensen me weer om in La Palma uit te stappen.

Dit dorp heeft ontzettend veel muurschilderingen. Ik had redelijk snel een hostel gevonden, want ik El Salvador staan niet veel hostels op een boekingssite. De rest van de dag heb ik door het dorp gedwaald en veel met locals gepraat. Ze waren er ontzettend trots op dat ik als backpacker hun dorp kwam bekijken. De dag ging weer de bus in naar Suchitoto. Ook dit ging weer eenvoudig met alle hulp. En ook hier had ik snel een hostel gevonden. Suchitoto is ook weer een soort koloniaal stadje/dorp aan een meer. 's Avonds kwam ik een groepje voetballers tegen en ze vroegen of ik mee wilde doen. Dus dat werd voetballen op kasseien. Uiteindelijk vroegen ze of ik de volgende dag weer mee wilde spelen, maar ik ging alweer verder, namelijk naar de kust.

Daarvoor moest ik naar San Salvador, in San Salvador van terminal wisselen via een bus, voor de bus naar La Libertad. En daar zou ik de bus naar El Tunco kunnen pakken. Gelukkig moest een medewerker van mijn hostel naar dezelfde terminal als waar mijn bus naar La Libertad vandaan zou vertrekken. Ik mocht met hem mee en ik weet zeker dat mij dit alleen nooit was gelukt. Wat was het een grote puinhoop met bussen in San Salvador. De hele straat werd geblokkeerd door bussen die midden op kruispunten stil gingen staan. Auto's die probeerden voorrang te nemen, maar op het laatste moment vol in de rem moesten om niet tegen een andere auto aan te komen. Iedereen die ongeduldig is en dus maar op de claxon begint te drukken. Het was een ontzettend komisch gezicht, maar ik was af en toe toch ook wel ontzettend bang dat er een behoorlijke botsing zou ontstaan. Uiteindelijk kwam ik veilig in La Libertad en vanuit daar was het eenvoudig om in El Tunco te geraken. Hostel geregeld en de omgeving een beetje verkend.

In El Tunco heb ik een surfboard gehuurd, een uurtje les en verder vooral veel zelf geprobeerd te surfen. Het was meer water happen dan daadwerkelijk surfen, maar het was ontzettend tof. Het enige nadeel was dat ik de eerste dag iets te lang op het water had gelegen en daardoor behoorlijk verbrand was. In mijn hostel waren eindelijk weer wat meer mensen, aangezien ik de dagen daarvoor niet zoveel backpackers had ontmoet. Dus dit was extra gezellig. Een van de jongens heeft me de derde dag nog wat tips gegeven tijdens het surfen. In die drie dagen heb ik een aantal golven kunnen pakken en ontzettend genoten. Ik blijf hier waarschijnlijk nog een extra dag aangezien er morgen vlakbij een toernooi is voor surfers en het lijkt me tof om dat te zien.

Naast surfen ben ik ook met een groep naar een aantal watervallen gelopen. We hadden een gids geregeld. Bij de eerste watervallen kon je in het water springen vanaf de rotsen. De tocht er naar toe was ook ontzettend tof. We konden kiezen voor de makkelijke of de moeilijke route, waarbij uiteraard voor de moeilijke route werd gekozen. Uiteindelijk moesten we ergens met een soort touw naar beneden abseilen voor een paar meter om bij de laatste mooiste waterval uit te komen. Helaas had ik niet mijn camera mee genomen. Maar het was ontzettend mooi. In het dorpje aangekomen na de watervallen kregen we het aanbod om in een truc naar El Tunco gebracht te worden. Dit deden we.

Verder is El Salvador een ontzettend mooi, vriendelijk land tot nu toe. Veel mensen slaan Honduras en El Salvador over, omdat ze denken dat deze landen gevaarlijk zijn, maar de mensen zijn juist ontzettend aardig en als je geen stomme dingen doet is het helemaal niet gevaarlijk. Maar overal waar je stomme dingen doet, kan het gevaarlijk zijn.

1. Francé:
    31 maart 2017
    hé hallo Mike,nog net voordat we naar bed gaan,heb ik je leuke reisverhaal gelezen.Iedere keer weer moet ik beamen dat ik jou een dappere gozer vindt!Er zijn daar vele behulpzame vriendelijke mensen, in soms chaotische ,drukke verkeerssituaties.En het leren surfen dat gaat je zo te horen nog niet zo slecht af,mooi
    Een mooie foto van je Mike.Heel veel liefs van mij en ome Frans,toi,toi,toi!!!!
  2. Mama en papa:
    1 april 2017
    Wat zijn wij trots op je zoals je je daar redt. Gelukkig vindt je de juiste mensen om je daar bij te helpen. Verder vooral genieten van al de indrukken die je opdoet.
    Groetjes van ons xxx
  3. Ellen:
    1 april 2017
    Elk verhaal is leuk en spannend om te lezen voor ons! Dikke kus van mij! X
  4. Carlijn:
    2 april 2017
    Hé Mike, wat een avontuur beleef jij man. Ik ben eerlijk gezegd jaloers want ik zou dit nooit durven! Ik heb helaas niet de tijd gevonden om ál je verhalen te lezen maar ga dit wel doen want je hebt een toffe schrijfstijl. Enjoy you're trip! Lieve groetjes Carlijn
  5. Nely:
    2 april 2017
    Hoi Mike geweldig tof wat je allemaal doet en beleeft geniet ervan lieve groetjes jeroen en nelly
  6. Opa en oma:
    3 april 2017
    Geweldig wat een ervaring geniet ervan opa en oma