Tranquilo in het kwadraat

29 mei 2017 - Puerto Viejo, Costa Rica

Dominical zouden we afsluiten door met z'n 3'en naar de Nauyaca Watervallen te gaan. Simon, Frauke (Duitsland) en ik. In de ochtend hadden we al vroeg de bus. Frauke hadden we de avond ervoor ontmoet in ons hostel. De bus zette ons af vlak voor de ingang, waar we de entree moesten betalen. Vanaf daar was het 2 kilometer lopen naar de parkeerplaats, voornamelijk steil omlaag. Gelukkig konden we in de bak van een truck zitten die toevallig voorbij kwam. Vanuit de parkeerplaats was het nog 4 kilometer lopen wat voornamelijk omhoog ging. Maar uiteindelijk kwamen we aan bij de watervallen. We gingen eerst naar de bovenste. Deze was ongeveer 45 meter en was prachtig. Daarna de tweede die ongeveer 25 meter was, waar we in konden zwemmen. Ik was alleen mijn zwembroek vergeten dus dat werd zwemmen in mijn onderbroek. En net op het moment dat ik eruit wil, komt er een groep naar dat punt, erg prettig. Ik kon er de humor wel van inzien.

Daarna was het 4 kilometer omlaag terug lopen in de volle zon om daarna 2 kilometer omhoog te lopen. Bij de weg aangekomen moesten we wachten op de bus. Tegenover de bushalte was een winkeltje waar we wat ananas en mango's kochten. Ondertussen vroegen we wat auto's die er stopten of we toevallig met hun mee konden rijden naar Dominical en na een tijdje had Simon beet. De chauffeur bleek een Nederlander te zijn die voor zijn werk naar Dominical moest en hij was blij met ons aangezien hij de weg niet wist. Dit was ideaal. Na dit uitje waren we de rest van de dag in het zwembad en op het strand voor de zonsondergang. Deze was ontzettend mooi. Uiteindelijk deden we nog een wedstrijdje verspringen, wat ik uiteraard won. Nadat ze me de halve dag hadden geplaagd met het feit dat ik de kleinste was, was dit best wel een goede revanche.

De volgende dag ging ik de bus in. Drie stuks om in Turrialba te geraken. Een van de bussen was een hele tijd met de deur open aan het rijden, totdat de chauffeur erachter kwam en hem toch maar even dicht deed. Turrialba is niet echt een toeristisch plekje, voornamelijk locals. Dit was heerlijk na al het toerisme in Costa Rica. Na een nacht kwam Frauke, aangezien ik haar had overgehaald om een tijdje met mij mee te reizen. Samen gingen we naar een veel te dure vulkaan. Maar de rest van de dagen deed ik er niet zoveel, alleen rustig bekijken hoe de locals er leven, wat ideaal is met een smoothie in je hand. De eigenaar van mijn hostel bleek een Nederlandse vrouw, maar ze zat momenteel in een ander land. Wat een leven moet zij hebben!

Vanuit Turrialba gingen Frauke en ik samen naar Puerto Viejo aan de caribische kant. We hadden allebei een ander hostel, maar we zouden elkaar zeker nog zien. Zaterdag ontmoette ik een Zwitserse jongen, Jaro, en 2 Britten, Luke en Andre. Zondag gingen we met z'n 4'en en Frauke fietsen en naar allerlei strandjes en een nationaal park. Het was een ontzettende dag en zeker het strand van Punta Uva was schitterend. Daar zijn we de zee in gegaan om in de golven te springen om je daarna mee te laten sleuren door de golven. Enigszins verbrand, maar het was een ontzettend toffe dag. In de avond gingen we voor voedsel het dorp in, om daarna te kaarten in ons hostel.

Maandagochtend was het weer vroeg opstaan om de bus naar Cahuita National Park te halen met Luke en Andre. Daar ontmoetten we 2 Mexicaanse meiden. We namen een guide en hij kon ons ontzettend veel dieren laten zien die we anders nooit hadden gespot. Ontzettend veel luiaards, slangen, en reptielen. Uiteindelijk zagen we ook nog een hoop apen en mijn dag was helemaal geslaagd. In de middag nog even video bellen met oma, aangezien ze bijna jarig is en het vandaag had gevierd met de familie. Het was leuk om iedereen weer even te zien en te horen dat het lekker warm is in Nederland. Ik heb nog 3 daagjes over in Costa Rica waarvan 2 reisdagen om daarna te zien wat Peru heeft te bieden. Centraal Amerika is echt ontzettend geweldig en stiekem wil ik helemaal niet weg hier. Maar ik ben ook ontzettend benieuwd naar Peru. En met de reggae en reggaeton kan ik altijd weer een beetje terugkeren in hier.