Arequipa, Colca Canyon en raften

17 juli 2017 - Arequipa, Peru

Marie Eve en ik namen samen de bus naar Cabanaconde. Dit was een 7 uur durende rit, waardoor we in het donker aankwamen. We hadden een goedkoop hostel geboekt en daar kwamen we de Vlamingen weer tegen. De volgende ochtend was het na een lawaaierige nacht om half 7 tijd voor het ontbijt. Meteen daarna vertrokken we om ongeveer 4 uur te moeten lopen. Die dag ging het voornamelijk omlaag en er bleek een flink verschil te zijn tussen mijn daaltempo en dat van Marie Eve. Onderweg liepen we ook nog een stuk met het Vlaamse koppel. De eerste dag bleek de canyon al prachtig te zijn en de weg was niet zo moeilijk. Alleen net voordat we bij onze lodge waren, gingen we de verkeerde kant op. Hierdoor liepen we ongeveer 45 min extra, waarvan 30 omhoog. In ieder geval hadden we vast de weg voor de volgende dag gezien en een hele vriendelijke local ontmoet die ons de weg wees.

De lodge was een prachtige plek. Er was niet anders dan de huisjes waar we konden slapen. Er was een hotspring met warm water en we konden de rivier in, die overigens ijskoud was. We ontmoetten daar een meisje uit Chicago, waarmee ik voornamelijk mee praatte. De volgende dag vertrokken we rond 6 uur, waarbij het eerst zo'n 2 uur omhoog ging, daarna inka flat en uiteindelijk omlaag om uit te komen in een iets meer toeristisch plekje. Hier kwamen we al vroeg aan en de rest van de dag konden we in de zon liggen. We ontmoetten 2 Franse zusjes en een stuk later kwam het meisje uit Chicago ook aan. We keken een plaatselijke voetbalwedstrijd op een klein veldje, waarbij we ons afvroegen wat er zou gebeuren als de bal over de rand de canyon in viel. Dit was uiteindelijk niet gebeurd. Na het avondeten was het tijd om te slapen aangezien we de volgende ochtend om half 3 zouden opstaan. Dan zouden we de bus van 7 uur kunnen halen. Dit was ons ook gelukt. Het was 3 uur lopen waarvan 2,5 uur behoorlijk omhoog. De canyon was ontzettend gaaf en niemand had ons gevraagd voor de entree, waardoor we ook zo'n 20 euro hebben bespaard.

Uiteindelijk zaten we weer in de bus voor 7 uur, waar ik probeerde wat te slapen. Dit lukte niet zo heel goed, maar terug in mijn hostel in Arequipa heb ik enorm veel geslapen. De dag daarna ben ik meer naar het centrum gegaan, waar iets meer leven was. Daar had ik een tour geboekt om te gaan raften voor de volgende dag. Samen met een koppel uit Duitsland en een pool zat ik in de boot. De rivier was level 2-3-4 wat uiteindelijk wel wat te simpel bleek voor mij, al was het nog steeds tof om te doen. De guide was nogal voorzichtig en voor elke rapid moesten we in de boot zitten. Ik merk sowieso ondertussen wel dat wanneer mensen mij advies vragen of iets moeilijk is of niet, ik niet moet antwoorden vanuit mijn beleving, maar meer wat ik van andere te horen krijg/kan zien. Ik ben in de meeste dingen niet meer een beginner wat leuk is om te merken.

Ik zal nog een aantal dagen in Arequipa blijven, onder andere om even te wachten op Hanna die ik in Bolivia heb ontmoet. Sowieso is het wel prettig om even de rem erop te zetten aangezien het na Arequipa veel dingen in korte tijd zal zijn. Het begint allemaal naar het einde te gaan en hoewel ik het leuk vind om over een paar weekjes iedereen weer te zien, vind ik het toch vooral ontzettend jammer als deze ontzettend gave trip over zal zijn. Maar de komende tijd nog maar lekker genieten en stiekem alvast een beetje dromen over de volgende trip die zeker zal komen.