Een paar daagjes verplicht genieten!

17 mei 2017 - Jacó, Costa Rica

Het was tijd om te gaan raften. Dit stond al een hele tijd op mijn lijstje en eindelijk kon ik dan gaan. Het zou een level 3/4 rivier zijn. Ik kwam in een boot met 2 Chinezen, 2 Canadezen en 2 guides. Het bleek een speciale dag te zijn. Ze konden een extra stuk van de rivier doen en dit stuk was level 4+, met level 5 rapids. Dit was de eerste keer dit jaar en het gebeurde maar een aantal keer per jaar dat ze dit stuk konden doen. Wij waren hier natuurlijk wel voor in en daar gingen we dan. Uiteindelijk kwamen we in een hoek van 90 graden vast te zitten op een rots met de voorkant omlaag en iets later kwamen we op onze linkerkant vast te liggen. Deze positie was nog iets minder ideaal. Iedereen moest naar de rechterkant, terwijl onze boot vol liep met water. Uiteindelijk kon een van de guides ons uit de positie krijgen, maar daarvoor moest hij zonder de boot de versnelling af, om hem daarna weer in onze boot te trekken. Iets daarvoor zagen we een lege kayak voorbij komen. De kayaker was er uit gegaan en kwam iets later zwemmend voorbij om weer bij zijn kayak te komen. Er waren ook een paar mensen buiten de guides uit de boot gevallen. Zij durfden niet meer en zaten uiteindelijk in de boot. Een van hen hadden wij halverwege opgepikt. Dit stuk was ontzettend gaaf. Iets later kwamen we op het gedeelte van level 4. Dit was een stuk makkelijker. Niemand viel meer uit de boot.

Na het raften gingen we met z'n alle eten. Er stond een heerlijk buffet voor ons klaar en je kon zoveel eten als je wilde. Wat een luxe als je alleen maar simpele maaltijden gewend bent. Ze lieten ons hun tuin zien waar ze bijna alle ingrediënten vandaan haalden. Het raften was zeker een geslaagde dag geworden en La Fortuna was ontzettend gaaf.

Maar na een aantal dagen was ik er ook aan toe om weer verder te gaan. Jaco zou de volgende bestemming worden en met 3 bussen zou ik er zijn. Er werd me verteld dat ik de bus van 5:30 zou moeten nemen om de aansluitingen te hebben. Het was enigszins frustrerend om er uiteindelijk achter te komen dat ik ook gewoon de bus van 9 uur had kunnen pakken, maar ik had er een mooie zonsopgang voor terug gekregen en ik was vroeg in Jaco. Hier ontmoette ik al direct een aantal toffe mensen. Dan, Cameron, Lindsey en Monica. We besloten om naar een uitkijkpunt te gaan. Twee andere meiden gingen ook nog mee en met z'n 7'en plus een chauffeur gingen we in een auto voor 5 personen. Vijf personen op de achterbank, 1 voorin en ik zat in de achterbak, wat overigens een van de betere plekken was. We werden bij een heuvel afgezet en hier moesten we omhoog. Uiteindelijk kwamen we bij een verlaten hotel uit. Het zat helemaal onder de graffiti en was prachtig. Ook de zonsondergang was ontzettend mooi. Later die avond gingen we met z'n 5'en wat eten.

Op maandag werd ik door een local uitgenodigd om het resort te zien waar hij werkte als manager. Het resort was een vijfsterren hotel, waarbij de goedkoopste kamer en lowseason ruim 100 dollar per nacht was. Maar een beetje boven mijn budget. Cameron ging met me mee. Eerst kreeg ik een gratis smoutig om daarna van een mooi uitzicht te genieten over de oceaan. Uiteindelijk bleek dat ze ook nog 2 krokodillen hadden en toen we die zagen opende een van de krokodillen zijn mond. Je kon bijna in zijn hele lichaam kijken aangezien er een ontzettend groot gat ontstond. In de middag was het weer tijd om een dokter te bezoeken. Mijn oog bleek ontstoken en ik mocht weer aan de antibiotica. Vrijdag moet ik nog een keer terug, waardoor ik een tijdje in Jaco moet blijven. Ik besloot om maar een bril en een pet te halen, aangezien ik mijn oog tegen de zon moet beschermen. Zeker mijn luiaardpet is mijn beste aankoop gedurende mijn reis, al ben ik ook wel heel blij met mijn zonnebril. Later gingen we met z'n 6'en naar een barretje waar ze live muziek speelden. Daarna besloot de rest de kroeg in te gaan, terwijl Dan en ik ons bedje opzochten.

De dag daarop gingen we naar een krokodillenbrug. Er waren ontzettend veel krokodillen en we waren aan het geinen met de mensen die daar werkten. Zij moesten proberen auto's te laten stoppen, zodat ze iets kochten en de manier waarop ze dit deden was ontzettend grappig. In de avond bleven we allemaal in ons hostel om daar drinkspelletjes te doen. We waren met 9 man. Ik deed mee met de spelletjes en elke keer als ik moest drinken mocht ik iemand aanwijzen. Uiteindelijk was ik ook degene die de regels van de spellen mocht bedenken. Om 12 uur zou een van de meiden jarig zijn. Dat werd dus zingen en iets later lag Lindsey in het zwembad, doordat iemand haar er perfect induwde en ondertussen haar telefoon veilig had weggelegd. Monica volgde al snel en toen besloten wij dat het eigenlijk ook wel lekker was om te gaan zwemmen. Een aantal van de jongens besloten van het balkon af in het water te springen. Even later kwam er nog een speech voor Lindsey en zo was het een ontzettend gezellige avond geworden. Wat de komende dagen gaan brengen weet ik nog niet, maar het zal vast gezellig worden. Ik verveel me geen moment!