Het noorden van Thailand!

13 februari 2018 - Huay Xai, Laos

De eerste dag van de jungletocht was een hike dag. We liepen zo'n 4 uur voornamelijk omhoog tot we in een dorpje van zo'n 50 man kwamen. Dit was allemaal familie van elkaar wat toch wel een beetje raar was. Maar tegelijkertijd weet je dat ze daar in de bergen niet zoveel keus hadden, alles was behoorlijk ver weg. De weg naar het dorpje was een weg waar veel fruit en groenten werden verbouwd. Vroeger bleek dit voornamelijk opium te zijn geweest, maar het thaise leger is erg streng tegen drugs en heeft de mensen zaadjes voor groenten en fruit gegeven. Toch wel iets gezonder. In het dorp sliepen we in een soort hutje, op een heel dun matje. De douche was een ton met een emmertje water, het toilet een gat in de grond met een emmertje water om door te spoelen.

De 2de dag liepen we naar een waterval waar we lekker konden zwemmen. Daarna werd de groep opgesplitst. Ik zou nog een dag gaan wandelen, maar er was blijkbaar een fout met mijn boeking, dus ging ik bamboo raften en naar een olifantencentrum. Het bamboo raften was wel leuk. We gingen over een rivier en zagen de omgeving. Onderweg zagen we veel olifantentours waar op de olifanten gereden werd. Ook werd een olifant met een soort scherp ijzeren voorwerp geslagen. Dit was echt heel triest om te zien. Ik kan ook echt niet bedenken waarom mensen anno 2018 nog steeds ritjes op olifanten willen maken. Deze dieren worden echt heel slecht behandeld.

Na de raft gingen wij naar een centrum waar olifanten werden opvangen, die eerder werden misbruikt om erop te rijden. Ik wilde liever niet mijn geld uitgeven aan iets dat met olifanten te maken had, omdat ze vaak achter de schermen namelijk nog steeds heel slecht behandeld worden. Toch moest ik erheen door de fout, iets wat me een ongemakkelijk gevoel gaf. Wij konden ze eten geven en wassen. Ik heb ze uiteindelijk eten gegeven en gewassen, omdat ze niet de tekenen gaven ongelukkig te zijn en ik weet dat de olifanten die ooit bereden zijn nooit meer in de natuur voor zichzelf kunnen zorgen. Ik denk dat het bij een olifantenopvang vooral gaat om goed te kijken naar de lichaamshouding van de olifanten en naar je eigen gevoel erbij. Ik zou het niet nogmaals doen al had ik het gevoel dat ze in deze opvang goed werden behandeld.

Terug in Chiang Mai bleek dat Jasmijn ook in de stad was. Met haar ging ik in de avond een beetje poolen en ergens zitten. Dit was erg gezellig en het was wel fijn om even nederlands te kunnen praten. We gingen wel bijde optijd naar bed aangezien we de volgende dag gingen reizen. Ik ging naar Pai en kwam op een heel tof resort aan in de natuur. Mijn eerste gevoel bij Pai was meteen heel goed. Het is een beetje een hippiedorp met een gemoedelijke sfeer. Helaas werd ik de volgende dag echt ziek wakker, waardoor ik 2 dagen ziek op bed lag. De dag van vertrek voelde ik me wat beter en ben ik toch nog wat in het dorp gaan rondlopen, maar de echte highlights kon ik niet zien. Ik moest namelijk terug naar Chiang Mai, want mijn visa liep naar het einde.

Een nachtje in Chiang mai om de volgende dag weer met Stray te reizen. Door mijn bruikbare feedback hadden ze me een gratis tour in Laos gegeven. Voor mij is het voornamelijk gratis vervoer en een gratis tempel waar ik wel gebruik van wil maken. Al is het maar een rit die ik met ze doe, die hoef ik niet te betalen. Vandaag ben ik dus ingestapt en gingen we naar de witte tempel in Chiang Rai. Deze was prachtig. Heel apart ook van binnen aangezien er bijvoorbeeld spiderman en 9-11 op de binnenmuur was geschilderd. Na Chiang Rai gingen we naar de grensovergang met Laos. Vanavond zijn we met z'n alle de zonsondergang gaan bekijken en lekker wezen uiteten. Mijn eerste indruk van Laos is echt ontzettend goed!

1. Mama en papa:
    14 februari 2018
    wat een mooie foto's heb je weer geplaatst. Groetjes