Natuur is een grote speeltuin!

13 mei 2017 - La Fortuna, Costa Rica

Het was tijd voor de volgende zipline. Deze keer zouden het 14 lines zijn, een rappel, een tarzanswing en een trap steil omhoog, waarvan de helft in een holle boom. We begonnen met de tarzanswing, die duidelijk het engste zou zijn. Ik moest een platform oplopen. Hier maakte de guide mij vast aan de lijn. Nadat alles goed vastgemaakt was, moest ik opzij stappen naar de opening om me van het platform af te laten en rond te zwaaien. Ik besloot niet te denken en direct zelf van het platform af te stappen in tegenstelling tot de meeste die eerst even bleven kijken. Misschien een voordeel van de bungeejumps die ik eerder heb gedaan.

Daarna gingen we de ziplines doen. Ik kwam voorop. De eerste waren makkelijk en redelijk langzaam. Daarna werden ze steeds langer en sneller. De platforms tussendoor waren misschien nog wel het spannendste. Ze waren om de boom gemaakt en het leek iets te klein voor ons allemaal. En een van de platforms bewoog zelf als er iemand op kwam staan. Ondertussen kwam ook de rappel. Je werd weer gezekerd en dan moest je in de lucht gaan hangen. Onderaan stond iemand en die liet je naar beneden vallen aan het touw. Daarna kon je via de boom en een touwladder omhoog klimmen terug naar het platform. De laatste twee ziplines waren het langste. Bij een van de twee kwam ik voor het einde stil te hangen. Dat betekende dat ik me om moest draaien en met mijn handen me naar het platform moest trekken. Dit was nog een hele klus. Gelukkig kwam de guide me halverwege helpen. Deze zipline was ontzettend gaaf en onzettend anders dan de vorige.

De volgende dag ging ik naar La Fortuna. Met 2 bussen zou ik 5 uur in de bus zitten en 3 uur wachten in het dorp ertussenin. De eerste bus was een chickenbus en deze moest over de iets minder goede weg die ik al eerder had afgelegd. De bus had wat problemen met de weg en op een moment moest de chauffeur 5 keer opnieuw proberen om verder te kunnen rijden. De eerste vier keer gingen we teruguit in plaats van vooruit, maar de vijfde keer lukte het gelukkig en konden we verder.
In La Fortuna kwam ik in een groot hostel terecht. Ik besloot om een extreme hike te doen en te gaan raften. Het was redelijk duur, maar ik zou 2 dagen niet teveel doen, zodat ik wat geld had. Die avond ging ik samen met een Zwitsers meisje Janine en een Deens meisje Isabella naar een Soda om te eten. Woensdag ging ik met een paar Canadezen zwemmen in een gratis zwembad. Zij werden ontzettend zat en ik was ondertussen met wat duitse meiden aan het watervolleyen. 's Avonds kookte ik voor Janine en Isabella, nadat we eerder een deal hadden gemaakt dat ik een massage zou krijgen. Een prima deal al zeg ik het zelf.

Donderdag switchte ik van hostel. Ik wilde naar een iets goedkopere en kleinere plek. Janine en Isabella zouden verder reizen, maar Isabella werd ziek, waardoor ze nog 2 dagen langer bleven. Dit was overigens niet door mijn eten. Janine en ik spraken af om 's middags samen naar een rivier te gaan om te zwemmen, nadat ik ingecheckt had bij mijn hostel. Ik kwam 's ochtends aan in mijn nieuwe hostel en ontmoette al meteen een franse jongen, waarvan we hadden besloten hem Max te noemen aangezien zijn naam te moeilijk was en een Canadees meisje Catherina. Zij gingen naar dezelfde plek als waar Janine en ik heen zouden gaan, dus ik besloot met hun mee te gaan, zodat ik vast zou zien waar het zou zijn. Het was gezellig en na wat navraag kwamen we bij de plek aan. Er was een mooie waterval en een touw om jezelf in het water te slingeren. De andere manier om in het water te geraken was om van de rotsen af te springen in het water. Beide manieren werden uiteraard getest. Daarna ging ik terug om te lunchen, in te checken en Janine op te pikken, zodat zij de plek ook kon zien. Met haar bleef ik daar de rest van de dag zwemmen, hangen en ik de zon liggen.

Toen we terug gingen besloot ze mij te trakteren op ijs, omdat ik haar meegenomen had naar de rivier. Toen we met onze ijsjes in het park wilden gaan zitten veranderde het weer ineens en begon het enorm hard te regenen. We besloten 's avonds samen te gaan eten en na het eten namen we afscheid, aangezien ik de volgende dag de hele dag aan het hiken zou zijn.

Dat was dan ook wat ik de volgende dag ging doen samen met Catherina. We gingen met 11 man en een guide een extreme hike doen. Het eerste gedeelte was redelijk makkelijk, maar het bleek al snel dat 2 mensen het ontzettend moeilijk hadden. Deze gingen terug en maakten de hike niet af. De rest ging na het gemakkelijke stuk een steil stuk omhoog. Het bleek al snel dat ik de enige was die de guide enigzins bij kon houden. Na het steile stuk moesten we een stuk door de jungle. Ik begon achteraan en een vrouw had wat moeite met het pad, waardoor ik besloot om bij haar te blijven en haar te helpen wanneer nodig. Hier was ze blij mee. Ze zei: Gelukkig bestaan er nog gentlemans. Wat een gaaf compliment. Uiteindelijk kwamen we bij een kratermeer uit waar we in konden zwemmen en onze lunch konden eten. Hierna moesten we een stuk flink omhoog waarbij je half moest klimmen. Na het eerste stuk gaf de guide aan dat er een moeilijke weg was waarbij je echt moest klimmen en een gemakkelijkere weg. Ondertussen begon het te regenen, waardoor we binnen 3 seconden helemaal doorweekt waren en het pad een rivier werd. Ik ging het moeilijke pad op en het bleek dat ik de enige was die dit pad aandurfde. Zeiknat wachtte ik bovenaan op de rest die iets later aan kwam. Vanaf hier moesten we naar beneden en dit leek wel een canyon. Ik besloot me weer wat af te laten zakken om de achterste 2 dames wat te helpen, aangezien ze wat moeilijkheden hadden. Halverwege kwamen we een slang tegen die giftig bleek te zijn. Hier gingen we dan maar met een grote boog omheen. Nadat we het moeilijke deel hadden volbracht zei een van de dames dat ik een goede guide was en zei tegen de guide dat ze mij maar een baan moesten aanbieden.

Nu werd de hike gemakkelijk en gingen we een waterval bekijken die ontzettend mooi was. Hierna werden we naar een natuurlijke hotspring gebracht. Dit was een ontzettend warme rivier van 37 graden. Een perfecte manier om de dag af te sluiten. Ook kregen we modder op ons gezicht. Deze dag was ontzettend gaaf. Zaterdag ging ik raften, maar daar zal ik meer over vertellen in de volgende blog.

1. Olga:
    14 mei 2017
    Wauww, ontzettend gaaf en stoer Mike!
  2. Mama en papa:
    14 mei 2017
    Wat een spannened avontuur weer!! Genieten
  3. Opa en oma:
    14 mei 2017
    Wat een lef om in dat water te vallen.
    Nog veel plezier. Groetjes opa en oma.
  4. Francé:
    14 mei 2017
    wat ben je toch sportief,een durf-al en een echte gentleman wat een compilment Mike.Je hebt weer veel ondernomen en weer andere mensen ontmoet,wat ook zeker leuk is.Wij wensen je nog veel plezier Mike,de MAZZEL!!!!